Найважливішою умовою для правильної роботи та високих показників віддачі і терміну служби акумулятора є його правильний заряд. І зовсім неважливо, про яку саме модель ми говоримо. Це стосується як батарей високої потужності, які застосовуються в промисловості, так і невеликих батарей, розміщених в плеєрах і смартфонах.
На жаль, не всі користувачі подібних пристроїв знають ці правила. Наша стаття спрямована на підвищення технічної грамотності клієнтів і виступає в ролі своєрідної інструкції із застосування акумуляторних батарей. І коли ви зіткнетеся з проблемами, в наявності буде якісний матеріал з описом всіх важливих етапів.
Виробники випускають велику кількість акумуляторних батарей: кожна з них має свої унікальні особливості. Це стосується як режиму експлуатації, так і процесу заряду. Якісні моделі провідних виробників завжди забезпечуються докладною інструкцією, але бувають рідкісні випадки, коли подібні документи просто не включають в комплект поставки. Шукати потрібні статті на просторах Інтернету - не найзахоплююче заняття, та й часу на це просто не вистачає.
А тому в цій статті ми опишемо основні моменти правильного заряду герметизованих, свинцево-кислотних акумуляторів необслуговуваного типу. Вони застосовуються як в побутових приладах, так і в джерелах безперебійного живлення. Крім того, всі моделі автомобільних акумуляторів виконані за тим же принципом. Гелеві и AGM акумулятори заряджаються згідно цієї інструкції. Можна з успіхом застосовувати представлені правила для акумуляторів, які потребують обслуговування. Але тут є деякі особливості, які ми вкажемо в представленій статті.
Найголовніше питання - як саме заряджати акумулятор?
У цьому розділі ми розповімо основні моменти правильного заряду акумуляторної батареї. Існує дуже важливе правило: воно стосується всіх моделей, які присутні на ринку, без винятку. Чим менша кількість разів акумуляторна батарея розряджається і чим нижче глибина розряду, тим більше термін її експлуатації.
Існує чимало міфів, які стосуються процесу заряду. Найчастіше "фахівці" стверджують, що потрібно розрядити акумулятор повністю і заряджати його до максимальних позначок. Більш того, подібні "знавці" впевнені, що періодично розряджаючи акумулятор, ви збільшуєте термін його експлуатації. Це все неправильно: якщо ваш консультант пропонує купити товар і переказує подібні байки - не заходьте більше в цей магазин.
Якщо ми розглядаємо батареї низької якості, які виготовлені невідомим виробником, то для них періодичний процес заряду і розряду дійсно важливий. Якщо цього не робити, то подібні акумуляторні батареї виходять з ладу (пластини розчиняються в сірчаній кислоті і утворюються сульфати). Але для якісних моделей найбільш оптимальним режимом роботи є буферний. Під час нього розряди повністю виключаються, а батарея знаходиться під постійним навантаженням.
Щоб зрозуміти правила заряду акумулятора, слід розбиратися в основних поняттях про режими його роботи.
Найбільш оптимальний - буферний режим роботи.
Немає більш яскравого прикладу такого режиму, ніж джерело безперебійного живлення. В ДБЖ акумулятор весь час заряджається і починає віддавати енергію лише в тих випадках, коли зникає живлення в електричній мережі. Як тільки живлення відновлюється, відбувається процес підзарядки. Це найправильніший режим експлуатації: використання акумулятора в такому режимі призводить до тривалого терміну служби. Найбільш просунуті моделі можуть служити більше 12 років. І це далеко не межа для AGM акумуляторів нового покоління.
Давайте розглянемо циклічний режим роботи.
Стандартний приклад циклічного режиму застосування акумуляторної батареї - це іграшковий автомобіль, домашні системи автоматичного електричного живлення. При такому типі роботи відбувається процес розряду і заряду, причому це відбувається 1 раз на добу. Це найважчий режим експлуатації: в таких випадках не говорять про терміни служби у часовому еквіваленті. У цих випадках розглядають ресурс циклів роботи. Звичайні AGM акумуляторні батареї працюють не більше 300 циклів, а нові моделі - 600 циклів.
Ми часто дивуємося «технікам», які для циклічного режиму роботи застосовують автомобільні акумулятори, призначені для запуску стартера. Відразу ж попереджаємо: вказані моделі розраховані лише на один процес - запуск двигуна. А після цього генератор повинен подавати живлення самостійно. Якщо ви плануєте застосовувати циклічний режим роботи, пластини досить швидко вийдуть з ладу, і ваша "економія коштів" закінчиться провалом.
Як слід заряджати акумуляторні батареї в буферному режимі роботи.
Як відомо, номінальна напруга кожного елемента в АКБ свинцево - кислотного типу становить 2В. Найчастіше для побутових потреб використовують трьохелементні і шестиелементні батареї.
Під час буферного режиму роботи, напруга повинна становити 2,3 В на один елемент акумулятора. Якщо розглядати 12- вольтові моделі, то цей показник становить 13,8 В а 6-вольт моделі - 6,9В.
Параметри струму для заряду повинні становити 30 відсотків від 10-годинної ємності акумулятора. Якщо ми говоримо про гелеві моделі, то ці показники дорівнюють 20 відсоткам. Як приклад розглянемо звичайну акумуляторну батарею С10. Її ємність 100 Аг, а тому, струм заряду не повинен перевищувати 30А.
Давайте розглянемо правильний процес заряду акумуляторів, які працюють в циклічному режимі: Параметри напруги 2,45 В / ел, струм заряду дорівнює 20 відсоткам для С10.
Тривалість заряду батареї.
Тривалість процесу заряду батареї залежить від ряду факторів: в першу чергу, від початкової зарядженості. У перші хвилини відбувається швидка зарядка (прискорена), але через деякий час споживання струму знижується і припиняється в той момент, коли АКБ досягає повної зарядженості. Найголовніший критерій зарядженості - це зниження споживання струму батареєю до показників 1,5 мА на кожну Аг ємності акумулятора. Якщо ми розглянемо батарею С20, то зниження струму зарядки до 200 - 300мА говорить про те, що акумулятор практично повністю заряджений. Щоб підвищити заряд до 100 відсотків, потрібно продовжити процес зарядки таким струмом протягом 1 години.
Розряджений акумулятор заряджається за 10 - 12 годин при циклічному режимі роботи. При буферному режимі роботи ці цифри сягають 40 годин. Для повного заряду АКБ їй потрібно подати на 20 відсотків енергії більше, ніж вказано в номінальних значеннях. Тут спрацьовують стандартні фізичні закони. І ці параметри абсолютно не залежать від марки виробника і типу батареї. Висловлюючись простою мовою, відсутність перенасичення завершить всі хімічні та електричні реакції, які відбуваються в батареї.
Оптимальні температурні показники для процесу зарядки - 20 градусів за Цельсієм. Якщо температура знижена, то час зарядки слід збільшувати. Коли ви намагаєтеся зарядити акумулятор при низьких температурах, то всі ваші зусилля прагнуть до нуля.